مطالب

درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی چقدر است؟

درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی

در گذشته از آشپزی به عنوان هنر یاد می‌شد و طعم غذا و خوراک‌ها به دستپخت آشپز ربط مستقیم داشت. اما امروزه پخت‌وپز دیگر تنها یک هنر نیست؛ بلکه علمی‌ست که در آن دقت به نکات ریز می‌تواند تفاوت‌های بزرگی در غذا ایجاد کند. از جمله این نکات مهم می‌توان به تنظیم دقیق درجه حرارت پخت اشاره کرد. هر ماده غذایی برای رسیدن به طعم و بافت مطلوب، نیاز به دمای مناسب طبخ خود را دارد. برای مثال، پختن انواع گوشت‌ها در دماهای مختلف می‌تواند بر طعم و کیفیت آنها به طور قابل توجهی تأثیر بگذارد. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله از وب‌سایت بیک لند قصد داریم تا به یک غذای پر طرفدار یعنی مرغ تنوری بپردازیم و میزان دقیق درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی را بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید. همچنین برای کسب اطلاع درباره انواع فر شیرینی پزی و قیمت فر شیرینی پزی یا تفاوت فر برقی و گازی به قسمت مقالات وب سایت مراجعه کنید.

فهرست محتوا

درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی

اهمیت تنظیم درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی

تنظیم دما و زمان پخت مرغ در فر برقی از یک سو باعث می‌شود تا بافت آن کاملاً پخته و از سوی دیگر، خشک و سفت نشود. در واقع، تنظیم درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی تأثیر مستقیم بر ظاهر و طعم نهایی آن دارد. اگر دمای فر بیش از حد بالا باشد، مرغ سریعاً از بیرون سوخته اما داخل آن خام می‌ماند و بافت پروتئینی مرغ خشک و سفت می‌شود. در عوض، اگر دمای فر برقی بسیار کم باشد، فرایند پخت به کندی انجام شده و باعث از دست رفتن آب و مواد مغذی مرغ و در نتیجه، کاهش طعم و مزه آن می‌گردد. پس انتخاب دمای مناسب نه تنها باعث می‌شود که گوشت مرغ نرم، آبدار و خوشمزه شود، بلکه رنگ و بافت آن را نیز به خوبی حفظ می‌کند.

 

فرهای قنادی

 

مسئله دیگر در مورد دانستن درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی، جلوگیری از بیماری‌های ناشی از خوردن گوشت خام و نپخته آن تلقی می‌شود. مرغ خام می‌تواند حامل باکتری‌های خطرناکی مانند سالمونلا و آی کولی باشد که تنها با فرایند طبخ در دمای مناسب از بین می‌روند.

دمای مناسب برای پخت مرغ در فر برقی

برای پخت مرغ کامل در فر برقی، دمای مناسب باید به گونه‌ای تنظیم شود که تمامی قسمت‌های مرغ به طور یکنواخت پخته شوند. دمای پیشنهادی برای پخت مرغ کامل 175 درجه سانتی‌گراد است. البته این دما به وزن مرغ هم بستگی دارد اما به طور کلی برای هر 450 گرم از این غذا در حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارید. به عنوان مثال، برای یک مرغ 1.8 کیلوگرمی، حدود 1 ساعت و 20 دقیقه مورد نیاز بوده تا کاملاً پخته شود.

درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی

 

دمای پخت قطعات مختلف مرغ (سینه، ران، بال و غیره)

پخت قسمت‌های مختلف مرغ نیاز به دقت بیشتری در دما و زمان داشته، زیرا هر قطعه از آن بافت خاص خود را دارد. برای پخت سینه مرغ در فر برقی، دمای 190 درجه سانتی‌گراد مناسب بوده و تقریباً زمانی در حدود 20-25 دقیقه می‌برد. ران و بال مرغ به دلیل داشتن استخوان بیشتر، به زمان پخت بیشتری نیاز دارند؛ 190 درجه سانتی‌گراد و زمان پخت معمولاً 30-40 دقیقه برای ران‌ها و بال‌ها مقدار مناسبی محسوب می‌شود.

دمای پخت مرغ منجمد

پختن مرغ منجمد بدون یخ‌زدایی اولیه می‌تواند زمان طبخ را افزایش دهد. برای پخت مرغ یخ زده، دمای فر برقی باید در درجه 170 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده و زمان آماده شدن آن را 50 درصد افزایش داد. به عنوان مثال، اگر یک مرغ تازه در 170 درجه سانتی‌گراد در حدود 1 ساعت و 20 دقیقه پخته می‌شود، مرغ منجمد معمولاً تا 2 ساعت زمان نیاز دارد.

 

درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی در حدود 175 درجه سانتی‌گراد بوده و زمان پخت بستگی به وزن مرغ دارد. برای قسمت‌های محتلف مرغ مانند سینه، ران و بال، دمای 190 درجه سانتی‌گراد و زمان 20-40 دقیقه توصیه می‌شود.

 

درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی

 

موارد مهمی که باید در پخت مرغ در فر برقی به کار ببرید!

طرز تهیه مرغ در فر به روش تنوری یکی از راه‌های تهیه این غذا محسوب شده و باعث می‌شود تا مرغی با بافتی لطیف و طعمی دلچسب داشته باشید. برای این روش، ابتدا مرغ را با ادویه‌ها، سبزیجات معطر و روغن زیتون مرینت کرده و سپس در دمای 190 درجه سانتی‌گراد به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت (بسته به اندازه مرغ) در فر بپزید. در آخر، این روش پوسته‌ای طلایی و ترد به مرغ داده که از نظر ظاهری نیز بسیار لذیذ و اشتها برانگیز به نظر می‌آید. در ادامه به برخی از نکات مهم برای آماده‌سازی و پخت مرغ در فر برقی می‌پردازیم:

  • مرغ خام را در دمای 20- درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر نگهداری کرده و از قرار دادن طولانی مدت آن در دمای اتاق خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از آلودگی بقیه مواد غذایی، مرغ خام را در ظروف دربسته و جدا از سایر مواد غذایی نگهداری نمایید.
  • پس از تماس با مرغ خام، تمامی سطوح، دست‌ها و ابزارهای آشپزخانه را به خوبی با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.
  • در صورت مجهز نبودن فر به وسیله اندازه گیری دما، برای بررسی درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی از دماسنج استفاده کنید.
  • برای پخت مرغ در فر، روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.
  • می‌توانید مرغ را در دمای پایین‌تر، مثل 150 درجه سانتی‌گراد هم در فر برقی بپزید، اما زمان پخت آن طولانی‌تر خواهد شد.

درجه حرارت پخت مرغ در فر برقی

 

همچنین دمای توصیه شده برای پخت مرغ سوخاری حداقل 180 تا 200 سانتی‌گراد بوده و این دما باعث می‌شود که تمام بخش‌های مرغ، حتی قسمت‌های داخلی و استخوان، به اندازه کافی پخته و باکتری‌های مضر آن از بین بروند.

 


بیشتر بخوانید: فن کانوکشن چیست ؟

نتیجه‌گیری

پخت مرغ در فر برقی نیازمند دقت و توجه به دمای مناس بدارد تا طعم و ظاهر عالی داشته باشد. تنظیم دمای مناسب نه تنها در مزه و ظاهر مرغ نقش دارد بلکه از بیماری‌های ناشی از خوردن مرغ خام یا نپخته نیز جلوگیری می‌کند. دمای پیشنهادی برای پخت مرغ کامل 175 درجه سانتی‌گراد و برای قسمت‌های مختلف مانند سینه و ران، 190 درجه سانتی‌گراد است. برای مرغ منجمد، دمای 170 درجه سانتی‌گراد مناسب بوده و زمان پخت باید به میزان 50 درصد افزایش یابد. رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دماسنج برای اطمینان از پخت کامل مرغ اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید با رعایت این موارد، از پختن مرغی خوشمزه و سالم در فر برقی خود لذت ببرید.


بیشتر بخوانید: مدت زمان پخت کیک در تنور گازی

بیک لند ارائه دهنده انواع تجهیزات قنادی و شیرینی پزی

شرکت بیک لند با بیش از 25 سال تجربه در طراحی و راه‌اندازی نانوایی، قنادی و رستوران، فعالیت خود را با هدف تجهیز واحدهای نان حجیم به ماشین‌آلات مدرن آغاز کرد. امروزه بیک لند محصولات متنوعی از جمله ماشین‌آلات نان، لوازم قنادی ، تولید شکلات، تجهیزات کافی‌شاپ و آشپزخانه صنعتی را عرضه کرده و با بیش از 30 برند جهانی همکاری دارد. هدف از تأسیس بیک لند، گردآوری برندهای برتر جهانی برای شف‌ها و علاقه‌مندان این صنعت در یک محل بوده که در دو فاز طراحی شده است. برای مشاهده محصولات و ثبت سفارش همین امروز از طریق وب‌سایت اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *