مطالب

قهوه دمی چیست ؟

قهوه دمی چیست؟

اگر از علاقه‌مندان به قهوه باشید، حتما با نام قهوه دمی آشنا هستید. قهوه دمی همانطورکه از نام آن پیداست، با ریختن آب جوش روی قهوه‌ای که درون یک فیلتر کاغذی قرار گرفته، تهیه می‌شود. سرعت بالای آماده شدن این نوع قهوه و طعم منحصربه‌فرد آن باعث محبوبیت این قهوه میان بسیاری از افراد به ویژه آمریکایی‌ها شده است. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که قهوه دمی و دستگاه قهوه دمی چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این قهوه و تفاوت‌های آن با دیگر انواع قهوه نظیر اسپرسو بپردازیم.

فهرست محتوا

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو

آشنایی با قهوه دمی

دمی کردن به فرایندی می‌گویند که در آن دانه‌های قهوه با آب تماس پیدا می‌کنند و ترکیبات محلول در آب این دانه‌ها، طعم و رایحه بی‌نظیری را به آب می‌بخشند. در اثر چنین فرایندی قهوه دمی تهیه می‌شود. از آنجایی‌که تهیه قهوه به روش دمی با عطر و طعم بی‌نظیری همراه است، این روش برای افرادی که به عطر و طعم قهوه بسیار اهمیت می‌دهند، محبوبیت بسیاری دارد.

ابزار قهوه ساز

ویژگی‌های قهوه دمی

قهوه دمی مانند سایر قهوه‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی است که از جمله ویژگی‌ها و تفاوت‌های این قهوه با سایر قهوه‌ها می‌توان به درجه آسیاب آن اشاره کرد. از آنجایی‌که عصاره از درون فیلتر عبور می‌کند، این قهوه غلظت کمتری داشته و با کافئین متوسط و طعم جذاب طرفداران بسیاری دارد. در این روش آب داغ مدت زمان بیشتری در تماس با پودر قهوه بوده و طعم پیچیده و جذابی از قهوه به دست می‌آید.

اگر قصد استفاده از قهوه دمی را دارید، بهتر است از قهوه‌هایی با درصد بالاتری از عربیکا استفاده کنید. زیرا این نوع قهوه کیفیت بالایی را در اختیار شما خواهد گذاشت. تهیه قهوه به روش دمی یکی از تجربه‌های دلپذیر برای شما خواهد بود. زیرا در هنگام دم کردن قهوه می‌توانید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید و طعم قهوه در این نوع قهوه‌ها بیشتر حفظ می‌شود.

قهوه دمی چه فرقی با قهوه اسپرسو دارد؟

شاید برای شما سوال پیش آید که تفاوت قهوه دمی و اسپرسو در چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که یکی از تفاوت‌های میان این دو قهوه در نوع آماده‌سازی آن‌ها است. در ادامه به بررسی دیگر تفاوت‌های اسپرسو و قهوه دمی می‌پردازیم:

·      غلظت قهوه

اسپرسو نسبت به قهوه دمی غلیظ‌تر است و حجم کمتری دارد. همین غلظت بالا باعث ایجاد طعم قوی‌تری برای آن می‌شود. البته غلظت بالای اسپرسو به فرایند تهیه آن در اسپرسوساز نیز بستگی دارد.

·      میزان کافئین قهوه

قهوه دمی معمولا با دانه عربیکا تهیه می‌شود. همین موضوع باعث شده است که این قهوه با میزان کافئین کمتری نسبت به اسپرسو همراه باشد. کافئین موجود در قهوه بیشتر در دانه روبوستا بوده که در قهوه اسپرسو وجود دارد.

·      فرایند تهیه قهوه

دیگر تفاوت قهوه دمی و اسپرسو به فرایند تهیه این دو قهوه مرتبط است. برای تهیه اسپرسو باید از اسپرسوساز استفاده شود که این روند حدود 15 تا 20 ثانیه طول می‌کشد. این در حالی است که قهوه دمی با سرعت کمتری آماده خواهد شد. همچنین برای تهیه اسپرسو به دانه قهوه آسیاب شده با درجه ریز نیاز داریم. زیرا باید آن را به داخل صافی دستگاه بریزیم و سطح آن را صاف کنیم. سپس صافی به دستگاه متصل شده و پس از چند ثانیه قهوه اسپرسو آماده نوش جان کردن است. همچنین اسپرسو باید در همان دقایق اول نوشیده شود. زیرا پس از گذشت مدتی طعم آن به صورت کامل تغییر می‌کند.

تجهیزات کافی شاپ

·      میزان استفاده از قهوه آسیاب شده

توجه داشته باشید که یک سینگل شات قهوه اسپرسو معادل با 29 سی سی است. بنابراین به میزان دانه قهوه آسیاب شده کمتری نیاز خواهد بود. در حالی که قهوه دمی تقریبا 236 سی سی بوده که برای تهیه آن به قهوه آسیاب شده بیشتری احتیاج داریم.

قهوه اسپرسو با قهوه دمی تفاوت‌های مختلفی دارد که از جمله تفاوت‌های آنان می‌توان به غلظت قهوه، میزان کافئین قهوه، فرایند تهیه قهوه و میزان استفاده از قهوه آسیاب شده اشاره کرد.
تفاوت قهوه دمی و اسپرسو

آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر کیفیت قهوه دمی

پس از پاسخ به سوال قهوه دمی چیست؟ و مقایسه آن با اسپرسو نوبت به آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر کیفیت قهوه دمی می‌رسد. علاوه‌بر ابزار و روش‌های دم‌آوری، عوامل دیگری نیز بر کیفیت قهوه دمی تاثیر می‌گذارند که در ادامه این عوامل را بررسی خواهیم کرد:

·      تاثیر آب بر قهوه دمی

از آنجایی‌که بیش از 98.6 درصد قهوه دمی را آب تشکیل می‌دهد، این عنصر به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر کیفیت دم کردن قهوه محسوب می‌شود. این در حالی است که اسپرسو تنها متشکل از 90 درصد آب است. بنابراین اگر کیفیت آب پایین باشد، با وجود تکنیک‌های دم‌آوری مناسب و بی‌نقص نیز قهوه خوبی نخواهید داشت.

·      مدت تماس و اندازه دانه‌های قهوه

به میزانی که آب و دانه‌های قهوه با یکدیگر در تماس هستند، مدت تماس می‌گویند. اگر مدت تماس آب و دانه‌های قهوه طولانی باشد، دانه‌های قهوه نیز بیشتر عصاره‌گیری خواهند شد. البته علاوه‌بر مدت تماس، اندازه دانه‌های قهوه و سایز آن‌ها نیز بر میزان عصاره‌گیری تاثیرگذار هستند. اگر دانه‌های قهوه ریز و کوچک باشند، به میزان بیشتری با آب در تماس بوده و درنتیجه مواد موجود در قهوه نیز با سرعت بیشتری حل می‌شوند. در این صورت عصاره‌گیری در زمان کوتاه‌تری انجام می‌گیرد.

·      نوع فیلتر

از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت قهوه دمی می‌توان به نوع فیلتر اشاره کرد. نوع فیلتر روی شدت و تمیزی طعم قهوه نیز تاثیر قابل‌توجهی دارد. زیرا این فیلتر است که مشخص می‌کند چه موادی از صافی عبور کنند.


بیشتر بخوانید: بهترین دستگاه آسیاب قهوه صنعتی

·      دما

میزان دما بر کیفیت قهوه دمی شما بسیار موثر است. به عنوان مثال هرچه دما بیشتر باشد، مواد حلال دانه‌های قهوه سریع‌تر و راحت‌تر حل می‌شوند.

برای اینکه یک قهوه دمی باکیفیت تهیه کنید، توجه به نکاتی اهمیت دارد. از جمله نکات تاثیرگذار بر کیفیت قهوه دمی می‌توان به آب قهوه دمی، مدت تماس، اندازه دانه‌های قهوه، نوع فیلتر و دما اشاره کرد.

 نتیجه‌گیری

در این مقاله به سوال شما در مورد اینکه قهوه دمی چیست؟ پاسخ دادیم و تفاوت‌های آن را با اسپرسو بیان کردیم. قهوه دمی به عنوان یک نوشیدنی خاص و لذت‌بخش میان دوستداران قهوه شناخته می‌شود که دانه‌های آن با آسیاب کمی درشت‌تر از اسپرسو تهیه می‌گردند. این قهوه مزایا و طعم بی‌نظیری دارد که تجربه لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

قهوه دمی چیست؟

خرید بهترین لوازم قنادی و آشپزی از بیک لند

اگر علاقه‌مند به قنادی، آشپزی و نوشیدن قهوه هستید، تهیه تجهیزات مخصوص به آن‌ها بسیار اهمیت دارد. فروشگاه بیک لند از جمله فروشگاه‌های فعال در حوزه فروش تجهیزات مربوط به آشپزی، شیرینی‌پزی و است که می‌توانید بهترین تجهیزات را با مناسب‌ترین قیمت از آن خریداری نمایید. همچنین با مراجعه به بیک لند می‌توانید مشخصات قهوه‌سازهای موجود در این فروشگاه را مشاهده کنید. در صورتی‌که در زمینه خرید هر یک از این تجهیزات به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، از طریق شماره تماس درج شده در سایت با کارشناسان بیک لند در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم در اختیار شما قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *