مطالب

لاته آرت چیست؟ تاریخچه و روش درست کردن آن

لاته آرت چیست

آیا تا به حال یک فنجان لاته که روی آن طرحی حک شده و با هر جرعه از این نوشیدنی محبوب گویی یک اثر هنری در مقابل چشمانتان نمایان می‌شود، دیده‌اید. بله درست حدس زده‌اید این نوشیدنی لاته آرت یا لته آرت نام دارد و اگر بخواهیم جواب این سوال که لاته آرت چیست را خیلی صریح بگوییم، لته آرت (Latte Art) هنر ایجاد شکل‌ها و طراحی‌های زیبا روی سطح لاته با استفاده از شیر فوم‌دار است. این تکنیک به باریستاها این امکان را می‌دهد که با ترکیب شیر و قهوه، تصاویری جذاب مانند قلب، گل، و سایر اشکال را ایجاد کنند. لته آرت نه تنها جنبه هنری دارد بلکه تجربه نوشیدن قهوه را نیز لذت‌بخش‌تر می‌کند. در این مقاله از وب‌سایت بیک لند به دنیای جذاب لاته آرت قدم خواهیم گذاشت و با تاریخچه این هنر زیبا آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چگونه یک فنجان ساده قهوه را به یک اثر هنری ماندگار تبدیل کنید. همچنین برای تهیه انواع لوازم قنادی و تجهیزات کافی شاپ به وب سایت بیکلند سر بزنید.

فهرست محتوا

لاته آرت چیست؟

تاریخچه لاته آرت

ریشه شکل‌گیری لاته آرت یا هنر خلق طرح‌های زیبا و خلاقانه روی سطح قهوه از ایتالیا نشات می‌گیرد. در چند دهه گذشته، ترکیب اسپرسو و شیر به یک بوم نقاشی برای باریستاهای خلاق ایتالیایی تبدیل شد. اما ایالات متحده لاته آرت را به عنوان یک روش درست کردن قهوه در کشورش باب کرد. به‌طوری‌که در دهه 1980 و اوایل دهه 1990، فنجان‌های قهوه تزئین شده با طرح‌های متنوع در آمریکا بسیار محبوب شدند و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافتند.

با گذشت زمان پای لاته آرت به استرالیا و کشورهای شمال اروپا و همچنین آسیا نیز رسید و تا به امروز باریستاهای آسیایی به دلیل مهارت و پشتکارشان در مسابقات جهانی لاته آرت بسیار موفق بوده‌اند. به‌طورکلی، لاته آرت از یک ایده ساده در ایتالیا به یک هنر جهانی تبدیل شد. ترکیب خلاقیت باریستاها، علاقه‌ افراد به قهوه باکیفیت و قدرت رسانه‌های اجتماعی همگی در شکل‌گیری و گسترش این هنر نقش داشته‌اند.

دستگاه قهوه ساز اتوماتیک

ترکیبات لاته آرت چیست؟

در جواب ترکیب اصلی لاته آرت چیست باید بگوییم این نوشیدنی از اسپرسو و شیر فوم‌دار درست شده و باریستاها با مهارت و خلاقیت خود، طرح‌های مختلفی از جمله قلب، گل، حیوانات و حتی چهره افراد را روی آن خلق می‌کنند. برای ایجاد لاته آرت، فوم شیر که به دلیل بافت نرم و یکدستی که دارد، به آن میکروفوم نیز می‌گویند، بهترین گزینه برای ایجاد طرح روی قهوه است. باریستاها با ریختن دقیق و کنترل‌شده شیر روی اسپرسو، طرح مورد نظر خود را ایجاد می‌کنند.

انواع لاته آرت

برای خلق یک لاته آرت حرفه‌ای، تسلط بر چند مهارت ضروری است. ابتدا، تهیه یک اسپرسوی باکیفیت با کرمی یکدست و غنی و سپس ساخت میکروفومی نرم و ابریشمی از شیر، کلید ایجاد طرح‌های دقیق محسوب می‌شود. تکنیک ریختن شیر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با کنترل ارتفاع و زاویه پیچر یا همان پارچ می‌توان طرح‌های متنوعی را ایجاد کرد. تمرین مداوم و خلاقیت از دیگر عوامل موثر در بهبود مهارت‌های لاته آرت هستند. طرح‌های حرفه‌ای معمولا دارای تعادل، تقارن و کنتراست رنگی خوبی هستند. حال به بررسی معروف‌ترین انواع مختلف لته آرت می‌پردازیم:

  • قلب (Heart)
  • روزتا (Rosetta)
  • گل لاله (Tulip)
  • قو (Swan)
  • ستاره (Star)

در این میان، لته آرت گل لاله و روزتا از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گزینه‌ها هستند.

لاته آرت چیست

 

اشتباهات رایج در لاته آرت

اگر به عنوان یک فرد مبتدی مایل هستید که بدانید اشتباهات رایج لاته آرت چیست به مطالب زیر توجه کنید:

  1. قرار دادن نازل پیجر در محل نادرست: نوک نازل باید دقیقاً در مرکز پیچر قرار گیرد. اگر نازل به سطح شیر نزدیک باشد، شیر ممکن است پرتاب شود و اگر خیلی داخل شیر قرار گیرد، صدای خفه‌ای ایجاد خواهد شد.
  2. عدم توجه به مدت زمان فوم‌گیری: پس از 4 تا 5 ثانیه که شیر شروع به فوم‌دار شدن کرد، نازل نباید خارج شود. در واقع باید حدود 10 ثانیه دیگر نیز در شیر باقی مانده تا دما و قوام مناسب ایجاد گردد.
  3. عدم توجه به صدای فوم‌گیری: صدایی که در هنگام فوم‌گیری تولید می‌شود باید ملایم و نرم باشد. اگر صدای فش فش بسیار تیز یا خفه شنیده شود، نشان‌دهنده تنظیم نادرست نازل است.
در پاسخ به سوال سه اشتباه رایج در تهیه لاته آرت چیست؟ می‌توان به قرار دادن نازل در محل نادرست، عدم توجه به مدت زمان فوم‌گیری و عدم دقت به صدای فوم‌گیری اشاره کرد. برای موفقیت در تهیه لاته آرت، نازل باید در مرکز پیچر قرار گیرد و صدای تولیدی باید ملایم و آهسته باشد.

مراحل تهیه لاته آرت روزتا

برای درست کردن این نوع لته آرت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله 1

با فاصله حدود 5 سانتی‌متری از فنجان قهوه، شیر را با حرکات ثابت در وسط قهوه بریزید. این کار را نه خیلی سریع و نه خیلی آهسته انجام دهید.

  • مرحله 2

هنگامی‌که فواره در فنجان پایین می‌آید، با سرعت متوسط در مرکز فنجان شیر را بریزید. پس از ریختن تقریبا تمام شیر با حرکات کوچک جلو و عقب، پیچر را کمی تکان دهید.

لاته آرت چیست

  • مرحله 3

در حین تکان دادن شیر، متوجه خواهید شد که لایه‌هایی تشکیل گردیده که از فواره خارج می‌شوند. این لایه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و فضای کمتری برای طراحی باقی می‌گذارند. زمانی که الگو در سطح گسترش یافت به آرامی فواره را به سمت پشت فنجان هدایت کنید. اگر فنجان پر نشده یا در حال سرریز شدن بود، نشان‌دهنده این است که این مرحله را به درستی انجام نداده‌اید.

  • مرحله 4

در حالی‌که فواره را به لبه فنجان منتقل می‌کنید، سرعت ریختن را کاهش دهید و پیچر یا پارچ را از قهوه بالا بکشید و دور کنید. سپس، شیر باقی‌مانده را در یک خط از وسط طرح بکشید تا الگوی روزتا به زیبایی و تقارن جلوه کند.

برای تهیه لاته آرت، ابتدا شیر را با حرکات ثابت در وسط قهوه بریزید و سپس با تکان دادن پیچر، لایه‌ها را شکل دهید. در آخر، شیر باقی‌مانده را از وسط طرح بکشید تا الگوی روزتا به زیبایی نمایان شود.

 

لاته آرت چیست

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی سوال لاته آرت چیست پرداختیم. لاته آرت هنر ایجاد الگوهای زیبا روی سطح قهوه با استفاده از شیر فوم‌دار بوده که نه تنها تجربه نوشیدن قهوه را لذت‌بخش‌تر می‌کند، بلکه به عنوان یک کار هنری نیز شناخته می‌شود. شما با یادگیری تکنیک‌های صحیح و اجتناب از اشتباهات رایج می‌توانید مهارت‌های خود را در این هنر بهبود ببخشید و فنجان قهوه خود را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کنید.


بیشتر بخوانید: انواع قهوه ساز دمی 

بیک لند؛ نماینده رسمی فروش قهوه‌ساز ملیتا

بیک لند با بیش از یک دهه تجربه در تأمین لوازم حرفه‌ای شیرینی‌پزی، به عنوان نماینده رسمی فروش قهوه‌سازهای برقی ملیتا، مجموعه‌ای متنوع از محصولات تهیه قهوه را نیز ارائه می‌دهد. این شرکت کامل‌ترین مجموعه از دستگاه قهوه ساز اتوماتیک برقی ملیتا، شامل مدل‌های فیلتردار در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و طلایی را برای مشتریان با سلیقه فراهم کرده است. برای مشاهده و خرید لوازم مربوط به تهیه قهوه با کیفیت بالا و قیمت مناسب، به وب‌سایت بیک لند مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *